Het verhaal begint in 2003. Dit is het jaar dat ik mijn intrede doe in de wereld van verzekerings- en hypotheekadvies.
Vanuit mijn bedrijfseconomische achtergrond lijkt deze wereld op een commerciële fabriek waarin adviseurs producten van banken en verzekeraars aan de man brengen. Bij mijn toen nog toekomstige werkgever geef ik aan niet heel warm te worden van het verkopen van deze niet transparante producten aan de klant. “Klopt het berekende einddoel wel, hoe zit het met kosten in het product?”
Als argument krijg ik de volgende vraag: “Als jij geen adviseur wordt, voorziet iemand anders jouw familie, vrienden en kennissen van deze slechte producten. Kun jij het aan dat deze mensen worden opgelicht of ga jij ze adviseren vanuit een bedrijfseconomische kijk op de producten?.”
En zo is het begonnen! Vol goede moed ging ik met mijn laptop en dossiermap naar de eerste afspraak.
De jaren 2003 tot en met 2007 stonden voor mij naast het opdoen van ervaring, grotendeels in het teken van opleidingen volgen en kennis vergaren over de gang van zaken in de financiële wereld. De dagelijkse ’advies’ werkzaamheden werden beïnvloed door de provisieregelingen en mogelijke bonussen. Het kon niet op met de feestjes, reischeques en cadeaus van banken en verzekeraars. Het was in dit provisie en bonussen tijdperk erg lastig om de onafhankelijkheid vast te houden.
Vanaf het jaar 2008 begon de verandering. De woekerpolis is een feit en veel verkochte producten van de afgelopen 15 jaar voldoen ineens niet meer aan de verwachtingen. Het provisie verdienmodel staat onder druk.
Tot en met 2012 staan de jaren in het teken van het uitwerken van de processen en het bepalen van een passend tarief. Nu komt mijn bedrijfseconomische kennis ineens goed van pas: “Hoeveel uur vergt het adviseren van een hypotheek, welke werkzaamheden kan een klant verwachten na het afsluiten van een product en hoe bepaal je een uurtarief?.”
10 jaar na mijn start in de branche wordt alles anders.
Sinds 2013 is er geen provisie meer. De adviseur dient zijn eigen broek op te houden. Banken en verzekeraars hebben niets meer aan hoge provisies. Zij moeten komen met goed doordachte producten, die aan de behoefte van de klant voldoen. Door deze verandering in de branche ligt de nadruk van de werkzaamheden nu op de beeldvorming en het adviseren. Het afsluiten van de producten is geen doel op zich meer.
Financieel inzicht en advies is belangrijker geworden dan het afsluiten van producten
Fina is opgezet door:
Wilbert Meeuwissen (1979)
Getrouwd, 2 kinderen
20 jaar werkervaring als financieel adviseur
Afgestudeerd HEAO Bedrijfseconomie
Afgeronde studie Bedrijfskunde
Gecertificeerd Financieel Planner (FFP)
Erkend Hypotheekadviseur (SEH).